Waar bestaat een goed zoekwoordonderzoek uit?

Een goed zoekwoordonderzoek helpt je te bepalen hoe vaak ergens op gezocht wordt, en dus op welk zoekwoord jij je moet richten wanneer je een website of pagina gaat optimaliseren.

In dit blog geef ik je alle informatie waar jij allemaal op moet letten. Denk alsjeblieft niet dat een zoekwoordonderzoek snel gedaan is. Het is de bedoeling dat je hier goed de tijd voor neemt. Het gebeurt nog te vaak dat ondernemers mij en zoekwoordenrapport doorsturen die ze binnen 2 dagen in elkaar hebben gezet waarbij ze echt de verkeerde zoekwoorden voor zichzelf kiezen.

Maar dit is een heel ander verhaal. Laten we voor nu verder gaan met dit blog artiekel.

Een zoekwoordenonderzoek bestaat uit.

  1. Zoekwoorden vinden
  2. Zoekvolume bepalen
  3. Competitie bepalen

Goede zoekwoorden vinden in de Google zoekmachine.

De hamvraag die veel Ondernemers mij stellen; Hoe vind ik interessante zoekwoorden voor mijn website? Het antwoord is eigenlijk heel makelijk. Je kunt Google gebruiken.

Ik kan er veel woorde naan vuil maken maar deze video van income school legt heel duidelijk en simpel uit wat je moet doen om keywords te vinden.

Zoekvolume bepalen via Google Keyword Planner.

Nu je een goed zoekwoord hebt moet je er achter komen wat de zoekvolume is van een zoekwoord. Een zoekvolume geeft aan hoe vaak ergens op gezocht wordt. Google helpt je bij het vinden van het zoekvolume met behulp van de Google Keyword Planner. Je hebt hier wel een Google / Gmail account voor nodig. Er bestaan ook nog een hoop andere tools maar die bespreek ik in een ander blog.

Het zoekvolume van een zoekwoord verschilt per land en per maand. Ik heb als voorbeeld opgezocht hoe vaak er in Rotterdam wordt gezocht op psycholoog Rotterdam. Ik kies dit woord toevallig omdat ik nu bezig ben met een zoekwoordenonderzoek voor een klant van mij.

Als je Google mag geloven wordt er tussen de 1000 a 10.000 keer gezocht op het zoekwoord “psycholoog Rotterdam”. Een mooie kans om hier goed op gevonden te worden.

<afbeelding>

Ik leg in dit blog niet uit hoe je de tool van Google gebruikt. Mocht je daar wel interesse in hebben dan kan je een reactie achter laten in dit blog. Wellicht dat ik hier voor jullie een blog over ga schrijven.

Zoekwoorden concurrentie bepalen voor je gekozen zoekwoorden.

De enige manier om te bepalen hoe moeilijk het is om goed te scoren voor een bepaald zoekwoord is door de websites zorgvuldig te analyseren die al bovenaan staan.

Idealiter zou je de nummer 1 website willen analyseren op alle 200 + rankingfactoren van Google. Maar omdat niemand echt weet waardoor websites goed scoren in Google kun jij je focussen op het analyseren van de links en de inhoud van de pagina.

Kijk bij het analyseren van de website naar de volgende punten;

  • Hoe veel inhoud staat er op de pagina?
  • Wat is het domein en pagerank van de pagina ?
  • Wat voor links krijgt deze pagina van andere websites ?
  • Gaat de website alleen maar over het onderwerp of is het een algemene website?

In de video hieronder vind je meer over keyword analysis.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *