Paginatitel, meta-beschrijving en teksten

Voor de optimalisatie van een specifieke pagina zijn de paginatitelmeta-beschrijvingURL en teksten op de pagina zelf van groot belang.

Paginatitel

De paginatitel vind je terug in de balk bovenin je browser. Voor deze pagina is dat “Paginatitel, meta-beschrijving en teksten | SEO Lounge“. Oftewel: eerst de titel van de pagina zelf, en dan de titel van de website waarop deze pagina zich bevindt. Het kan ook andersom, je kunt zelf kiezen of je de titel van je website überhaupt in je paginatitels meeneemt.

De paginatitel kun je – wanneer je je website in HTML bouwt – vinden in de <head> van je pagina. Dit ziet er als volgt uit:

Zorg ervoor dat deze niet twee keer in je code voorkomt, want dan weten zoekmachines niet meer welke titel ze moeten gebruiken.

Wanneer je een CMS gebruikt, zoals WordPress, zal het CMS de paginatitel meestal automatisch neerzetten.

Meta-beschrijving

De meta-beschrijving is ook belangrijk. Deze wordt net als de paginatitel in de zoekresultaten van Google getoond. In de afbeelding hier beneden zie je dat de titel van mijn website (wouterpostma.nl) “Wouter Postma: WordPress, SEO en Webshops” is.

Mijn website in Google.

Mijn website in Google.

De meta-beschrijving van mijn website is: “WordPress, SEO en webshops. Wouter Postma (WordPress-specialist) bouwt websites met WordPress en geeft online marketing advies“.

Zoals je ziet worden de titel en de meta-beschrijving door Google getoond in de zoekresultaten. Het relevante deel (“Wouter Postma”) wordt dikgedrukt weergegeven, zowel in de titel, URL als in de beschrijving.

Google laat mijn naam dikgedrukt zien omdat ik in Google zocht op “Wouter Postma”. Hieraan zie je dat Google dus waarde hecht aan wat er in je meta-beschrijving getoond wordt. Wanneer je – zoals ik – graag gevonden wilt worden op “Wouter Postma” is het dus belangrijk dat die woorden zowel in de titel, URL als in de beschrijving terugkomen. Google begrijpt dan waar je website (of pagina) over gaat en begrijpt dat jouw website relevant is voor mensen die op die term zoeken.

Een meta-beschrijving zet je – net als de titel van je pagina – in de <head> van je website, als volgt:

URL

Zoals hierboven al gezegd, is ook de URL van je website belangrijk voor Google om te begrijpen waar je pagina over gaat. Dit betekent niet dat het zoekwoord in je URL moet zitten, maar het helpt zeker. Dit verklaart ook waarom een domeinnaam als “lening.nl” tienduizenden euro’s waard is.

De URL bestaat niet alleen uit je domeinnaam. Voor het vinden van een specifieke pagina is het van belang dat de woorden achter de URL ook kloppen. Zo hebben we op onze website WordPress Lounge (wplounge.nl) een artikel over “WordPress Multisite“. In Google ziet dat er als volgt uit:

 

Zoals je ziet komt “WordPress Multisite” voor in de titel, beschrijving én in de URL. De URL bestaat uit de domeinnaam (www.wplounge.nl) én het gedeelte achter de URL, in dit geval: /wordpress-multisite/.

Een streepje (-) wordt door Google gezien als een spatie, en is dus beter dan /wordpressmultisite/. Ook een underscore (lage streep, “_”) kun je beter vermijden. Uit onderzoek van meerdere SEO-experts is gebleken dat een streepje beter werkt dan een underscore (Google negeert underscores).

Teksten

Tot slot spelen de teksten en indeling daarvan op je website een erg belangrijke rol.

Headings

De titel van je pagina (met het belangrijkste zoekwoord) dient bijvoorbeeld in een “heading 1″ te staan. Het is belangrijk dat er maximaal (en minimaal) één heading 1 op iedere pagina voorkomt. Dat ziet er als volgt uit:

Content Management Systemen als WordPress zetten de titel van je pagina automatisch bovenaan de pagina in een <h1>-tag.

Voor tussenkopjes in je tekst gebruik je vervolgens een heading 2 (<h2>). Hiervan mogen er wél meerdere voorkomen op dezelfde pagina.

Tekst

De tekst van de pagina is ook belangrijk. Zorg dat het zoekwoord hier vaak genoeg in voorkomt, maar niet te vaak. Dit heet “keyword density” (zoekwoord-dichtheid). De maximale keyword density wordt door experts geschat op ongeveer 2 procent. Ik adviseer dan ook een minimale dichtheid van 1,5 procent én een maximum van 2 procent.

Om goed gevonden te worden dient er bovendien genoeg tekst op een pagina te staan. Een tekst van minder dan 300 woorden zal minder goed gevonden worden dan een tekst van 500 woorden.

Tips

Vervolgens zijn er nog een aantal trucs die je pagina 100 procent SEO-proof maken.

  • Zorg ervoor dat je paginatitel begint met het zoekwoord;
  • Zorg ervoor dat de meta-beschrijving begint met het zoekwoord;
  • Zorg ervoor dat je heading 1 begint met het zoekwoord;
  • Zorg ervoor dat minstens één heading 2 begint met het zoekwoord;
  • Zorg ervoor dat het zoekwoord minstens één keer dikgedrukt op je pagina voorkomt;
  • Zorg ervoor dat het zoekwoord minstens één keer cursief op je pagina voorkomt;
  • Zorg ervoor dat het zoekwoord minstens één keer onderstreept op je pagina voorkomt;
  • Zorg ervoor dat het zoekwoord minstens één keer voorkomt in de eerste vijftig woorden van je pagina (laat de tekst het liefst beginnen met het zoekwoord);
  • Zorg ervoor dat je het zoekwoord minstens één keer in de laatste vijftig woorden voorkomt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *