Hoe bepaalt Google mijn positie in de zoekresultaten?

Je positie in Google is afhankelijk van verschillende factoren. Het belangrijkste is eigenlijk de hoeveelheid concurrentie op een gegeven zoekwoord.

Zo kun je bijvoorbeeld een domeinnaam registeren met een woord dat niet bestaat. Bijvoorbeeld: afasdf.nl. Wanneer je hier een website bouwt en Google weet dat de website bestaat, zal deze vrij snel op de eerste plek in Google (NL) komen te staan wanneer iemand zoekt op “afasdf“.

Wanneer je een website over leningen of verzekeringen hebt, is de concurrentie moordend. Verwacht dan dus ook niet dat je zonder enige moeite een hoge positie in de zoekresulaten zult behalen.

Lees dit blog verder om er achter te komen waar je rekening mee moet houden als het gaat om Google Ranking.

Relevantie

Google zal allereerst kijken naar de relevantie van een pagina. Wanneer je ergens op gevonden wilt worden, is het dus belangrijk dat Google begrijpt dat jouw pagina relevantie biedt wanneer het om dat onderwerp gaat. Om Google dit duidelijk te maken moet je pagina dus goed geoptimaliseerd zijn op het zoekwoord.

Stel je voor dat je een site hebt over een franse bulldog. Dan is het vanzelfsprekend dat je pagina’s schrijft over alleen dit ras. Je kunt niet ineens over katten of muizen gaan praten.

Geografie

Google weet steeds meer over zijn gebruikers. Wanneer Google bijvoorbeeld weet dat jij in Amsterdam bent en jij zoekt op “kapper”, dan zal Google een kaartje laten zien met kappers in Amsterdam. Deze bedrijven hebben zich via “Google Places” gratis aangemeld om op Google Maps te verschijnen. Zorg er dus ook voor dat je pagina’s schrijft met een plaatsnaam in de titel.

Autoriteit

De autoriteit van een pagina, en vooral de website waarop deze pagina zich bevindt, is erg belangrijk voor zoekwoorden met veel concurrentie. Autoriteit in Google bouw je op meerdere manieren op.

Vaak geldt bijvoorbeeld: hoe ouder het domein (en de website), hoe meer autoriteit. Daarnaast is het zo dat Google kijkt naar het aantal links naar je website. Daarover vertel ik zo meer.

Termen die je vaker zult tegenkomen in de SEO-wereld zijn Domain Authority en Page Authority, ook wel DA en PA. DA betekent dus de autoriteit van een domeinnaam, en PA de autoriteit van een specifieke pagina op die domeinnaam. De DA is dus voor iedere pagina op je website hetzelfde, omdat ze op dezelfde domeinnaam staan, de PA verschilt meestal per pagina.

Links

De belangrijkste factor om je website een positie in de zoekresultaten te geven – zeker bij zoekwoorden met veel concurrentie – is het aantal links naar je website. Wanneer een andere website naar een pagina op jouw website toe linkt, is dit goed voor zowel die pagina als je domeinnaam in het algemeen. Oftewel, zowel voor de PA als voor de DA. Deze links staan in de SEO-wereld bekend als “backlinks”.

Iedere link naar jouw website toe ziet Google als een “stem” op jouw pagina. De kans is groot, dat wanneer een andere website naar jou toe linkt, dat de eigenaar van die website jouw content waardeert. Google ziet dit als teken dat jouw website kwalitatief goede content biedt, wat weer gezien wordt als een reden om jou een hogere positie in Google te geven.

Hoe meer backlinks, hoe beter?
Nee, niet helemaal. Google ziet namelijk ook waar die links vandaan komen. Komen de links van websites met een hoge DA (en pagina’s met een hoge PA), dan tellen die links extra zwaar mee. Wanneer een website met een lage autoriteit naar je toe linkt, hebben deze links automatisch ook minder waarde en dus minder invloed.

Hoe krijg ik meer backlinks?
Het is erg lastig voor een beginnende website om backlinks te krijgen. Hoewel Google het eigenlijk niet wil, is het voor veel webmasters noodzakelijk om zelf wat links aan te leggen. Dit noemen we linkbuilding; het zelf aanleggen van links naar je website met als doel een hogere positie in Google.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *