Google Webmaster Tools

Google Webmaster Tools is een gratis online applicatie van Google waarmee je meer inzicht krijgt in je website. Wanneer je een website optimaliseert of analyseert, is dit een onmisbare tool. In dit artikel zal ik toelichten hoe het werkt en waarvoor je het kunt gebruiken.

Eigendom verifiëren

Wanneer je een Google-account hebt, ga je naar Google Webmaster Tools en log je in met je Google-account. Zodra je dit gedaan hebt, kun je een website toevoegen. Voordat Google jou accepteert als eigenaar van de website, moet je bevestigen dat jij ook daadwerkelijk de eigenaar bent van de website. Dit kan op meerdere manieren.

  • Wanneer je Google Analytics gebruikt met hetzelfde Google-account, klik je op “Google Analytics” en zal je eigendom direct bevestigd worden; je kunt beginnen.
  • Als je geen Google Analytics gebruikt, kun je ervoor kiezen om een HTML-bestand te uploaden naar je server óf om een stuk HTML-code aan de <head> van je website toe te voegen.

Ik raad je uiteraard aan om Google Analytics te gebruiken, dus dan zou de verificatie geen probleem moeten zijn.

Nu ga ik de mogelijkheden van Webmaster Tools toelichten, te beginnen met XML Sitemaps.

XML Sitemaps

XML Sitemaps zijn dé manier om Google te vertellen welke pagina’s er allemaal op je website te vinden zijn. Als je website qua structuur goed in elkaar zit zou dit sowieso geen probleem mogen vormen, maar het kan nooit kwaad. Wanneer je sitemaps hebt ingediend laten de Webmaster Tools bovendien zien hoe veel pagina’s van je website Google al geïndexeerd heeft.

Een XML Sitemap kun je op meerdere manieren maken. Wanneer je een WordPress-website hebt, kun je dit bijvoorbeeld doen met de WordPress SEO-plugin van Yoast. Wanneer je géén WordPress-website hebt dan kun je de sitemaps handmatig aanmaken. Meer over het maken van een sitemap die geschikt is voor Google Webmaster Tools lees je hier: Sitemap protocol.

Zoekopdrachten

Een hele handige feature van Google’s Webmaster Tools, is het bekijken van de zoekopdrachten waarop jouw website gevonden is. De tool laat je zien hoe vaak je website in de zoekresultaten is opgedoken én hoe vaak er op geklikt is.

Vertoningen en kliks in de zoekresultaten

In het voorbeeld hierboven zie je een website die op 20 januari 2014 maar liefst acht duizend keer getoond werd. Bijna vijfhonderd keer werd er ook op een zoekresultaat van die website geklikt.

Naast de grafiek hierboven vind je in de Webmaster Tools ook een lijst met zoekwoorden, jouw gemiddelde positie op dat zoekwoord, het aantal vertoningen en het aantal kliks. Hier wordt ook de “CTR” getoond. Hoe hoger jouw pagina in de zoekresultaten staat, hoe hoger de CTR zal zijn. CTR staat voor Click Through Rate en geeft een percentage van het aantal zoekopdrachten dat tot een klik naar jouw website heeft geleid voor een gegeven zoekwoord.

Security

Webmaster Tools geeft jou een melding wanneer Google denkt dat je website gehackt is. Dit is erg handig, omdat je het beste vroeg kan optreden zodat je website haar posities in Google niet verliest.

WORDT VERVOLGD

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *