5 meest gemaakte SEO fouten

Dagelijks zijn er veel mensen met SEO bezig, zonder dat ze er echt veel van weten. Dit is helemaal niet erg en dit kan in de meeste gevallen ook prima, maar het kan altijd beter. In dit artikel vind je vijf veel gemaakte SEO fouten. Het is een kleine moeite om deze foutjes eruit te halen en het kan je veel schelen in de zoekresultaten.

1. Automatische meta title

Heb je een blog, dan is de kans groot dat je een CMS gebruikt. Een goed voorbeeld van een populair CMS is WordPress, waarmee je gemakkelijk je eigen website kunt maken. Waar het vaak fout gaat, is de meta title. De meta title wordt getoond in Google’s zoekresultaten en is van groot belang voor je positie in de zoekresultaten. De SEO meta title wordt in bijvoorbeeld WordPress automatisch gegenereerd aan de hand van de titel van de pagina/post. Dit is echter niet handig, omdat de titel vaak onnodig lang is en vaak woorden bevat die niet in de SEO meta title hoeven. Dit is een SEO fout die heel veel wordt gemaakt, maar tegelijkertijd ook een fout die je heel makkelijk kunt oplossen, door zelf een meta title in te vullen. Gebruik je WordPress als CMS? Download dan de SEO plugin van Yoast.

2. Pagina’s laten indexeren die niet geïndexeerd moeten worden

Google houdt van content en jij doet (natuurlijk) je stinkende best om elke pagina van minimaal 250 – 300 woorden te voorzien. Toch lukt dit niet altijd en een fout die veel mensen vervolgens maken, is de volgende: ze laten de pagina die niet geïndexeerd moet worden, gewoon geïndexeerd worden. Google ziet vervolgens een pagina met (te) weinig content en dat is natuurlijk niet handig. Het is namelijk niet zo dat als een bepaalde pagina erg slecht is, het alleen nadelige gevolgen heeft voor die specifieke pagina. Google geeft je hele site als het ware een ‘minnetje’.

Natuurlijk gebeurt dit nog niet bij een enkele pagina’s, maar als je veel pagina’s hebt met (te) weinig content, kan je dit gaan merken in je posities in de zoekresultaten. Voorbeelden van pagina’s met weinig content zijn (vaak) de contact pagina en de ‘over ons’ pagina. Heb je een disclaimer gekopieerd van een andere website? Zet deze pagina dan ook op ‘noindex’!

Een ander mooi voorbeeld is een ‘bedankt’ pagina. Dit kan de pagina zijn waar bezoekers heen worden gestuurd als ze zich bijvoorbeeld hebben aangemeld voor de nieuwsbrief. Stel je hebt hier een kortingscode op staan en de pagina is via Google te vinden… Ja, je raadt het al: mensen die zich niet hebben aangemeld voor de nieuwsbrief kunnen gebruik maken van de kortingscode. Het is erg simpel om ervoor te zorgen dat een pagina niet in Google komt. Gebruik daarvoor de volgende code en plaats deze in de head sectie van je pagina.

3. Vergeten om ALT & TITLE tags in te vullen

Voordat Google de positie van een pagina in de zoekresultaten bepaalt, analyseert Google de pagina nauwkeurig. Dit gebeurt aan de hand van veel verschillende factoren en een belangrijke factor is de content. De content bestaat – in tegenstelling van wat er vaak gedacht wordt – uit tekst, afbeeldingen en overige dingen op de pagina. De afbeeldingen zijn dus belangrijk en dit wordt vaak vergeten.

 

Maak positief gebruik van je afbeeldingen en vul de ALT en TITLE tag in! Op deze manier vertel je Google waar de afbeelding over gaat en als de afbeelding over het onderwerp van de pagina gaat, werkt dit in je voordeel. Daarnaast zijn er mensen die via Google Images zoeken en als jouw afbeelding bovenaan staat, kan je daar een bezoeker aan overhouden!

4. Inkopen van backlinks

Linkbuilding is belangrijk als het gaat om SEO en tegelijkertijd ook erg lastig toe te passen. “Wat zijn goede linkbuilding technieken en hoe krijg ik backlinks? Zodra ik een backlink heb, hoe kan ik vervolgens de backlink controleren?” Een aantal veel gestelde vragen die je niet in één heldere zin kunt uitleggen. Veel mensen gaan deze lastige vragen uit de weg en besteden er geen aandacht aan, of ze kopen backlinks naar hun website. Je kunt er nog beter geen aandacht aan besteden dan dat je backlinks inkoopt: Google komt er vroeg of laat achter en als het moment daar is, krijg je een penalty. Je zakt extreem ver weg in de zoekmachines en dit duurt vaak erg lang. Heb je geen zin om de linkbuilding van je website zelf te doen? Besteed het dan uit. Controleer goed of het bedrijf dat de linkbuilding voor je doet niet simpelweg aan het inkopen is, daar schiet je niets mee op.

5. Content kopiëren van andere websites

Als er één ding is wat Google genadeloos afstraft, is het content duplicatie. Het is voor Google erg makkelijk om te controleren of er content is gekopieerd van een andere website. De website waar de content het eerst op te vinden is, is de eigenaar. Vroeger kon je dit omzeilen door een artikel te kopiëren en bepaalde woorden aan te passen, maar dat werkt inmiddels niet meer. Google haar technieken zijn verbeterd, zorg dat je zelf je content schrijft. Je kunt wel een artikel ‘herschrijven’, mits je het goed doet. Zorg ervoor dat je geen zinnen gebruikt en zorg voor een andere indeling. Dit is echter ook geen waterdichte methode en je kunt het best zelf aan de slag met het schrijven van content voor je website.

Genoeg dingen die je niet moet doen, we hebben ook een lijst met dingen die je wél moet doen: SEO tips!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *