Gastbloggen voor backlinks in 2014? Niet volgens Matt Cutts

Gastbloggen om goedkoop backlinks te verkrijgen voor je website? Dit heeft in 2014 geen zin meer. Althans, als we Google’s Head of webspam, Matt Cutts mogen geloven. Gastbloggen wordt onder Nederlandse webmasters al jaren gezien als dé manier om backlinks te verkrijgen.

Okay, I’m calling it: if you’re using guest blogging as a way to gain links in 2014, you should probably stop. Why? Because over time it’s become a more and more spammy practice, and if you’re doing a lot of guest blogging then you’re hanging out with really bad company.

(Bron: mattcutts.com/blog)

Het bovenstaande schrijft Matt Cutts, hoofd van Google’s “webspam”-afdeling, in zijn blog van afgelopen maandag.

Gastbloggen (of artikelmarketing) is al jaren een manier om makkelijk en goedkoop backlinks te krijgen voor je website (linkbuilding). Sterker nog; zonder deze vorm van linkbuilding zouden tientallen webmasters bezoekers, en dus inkomsten mislopen. Het concept van artikelwebsites is heel eenvoudig: jij schrijft unieke content en in ruil daarvoor krijg je één of twee backlinks naar je eigen website.

Maar het duurt niet lang meer voordat hier een einde aan komt, als we Matt Cutts mogen geloven.

Waarom is Google tegen artikelmarketing?

Dat Google tegen elke vorm van linkbuilding is, wisten we al langer. Google gebruikt links om de populariteit van een website te meten, en dus om die website een positie in haar zoekresultaten toe te kennen. Iedere vorm van manipulatie van die zoekresultaten zal door Google worden tegengegaan, omdat ze de kwaliteit van de zoekresultaten willen garanderen.

In onderstaande video (van een jaar geleden) vertelt Matt Cutts wat meer over gastartikelen als manier van linkbuilding.

Matt Cutts geeft aan dat Google wel een onderscheid probeert te maken tussen “high quality guest blogging” en websites die puur gebouwd zijn om links te verkrijgen. Google’s redenering is verder dat een website met kwalitatieve content vanzelf backlinks zal krijgen, en op die manier dus een hogere positie in Google.

In de praktijk blijkt dit vaak stukken lastiger dan Google het doet voorkomen. Vandaar dat linkbuilding nog altijd cruciaal is voor veel Nederlandse webmasters.

Is dit het einde van artikelmarketing?

Op de vraag of dit het einde betekent van artikelmarketing in het algemeen is eigenlijk geen eenduidig antwoord. Steeds vaker wordt bekend dat Google een website een “penalty” heeft gegeven omdat ze links verkopen (of derden toestaan links naar hun eigen website aan te leggen, al dan niet in ruil voor een wederdienst). Vaak worden zelfs hele netwerken van dit soort websites door Google “opgerold”.

Toch denk ik persoonlijk dat artikelmarketing als vorm van linkbuilding zeker niet van de één op de andere dag ophoudt. Zeker in Nederland zijn er talloze “artikelwebsites” waarop je gratis een artikel (met backlink) mag plaatsen. Alhoewel dit vaak geen websites zijn met een hoge autoriteit in Google, heb ook ik gemerkt dat het vaak een zeer effectieve manier is om je website hoger in Google te krijgen.

Ik geloof wel dat Google steeds slimmer wordt en artikelwebsites steeds vaker zal gaan herkennen als websites met content van lage kwaliteit1. Een link vanaf zo’n site wordt dan waarschijnlijk niet bestraft, maar de link zal weinig tot geen waarde meer hebben.

Zoals ik eerder aangaf, noemt Cutts ook high quality guest blogging. In Nederland kun je dan denken aan websites als Frankwatching en Marketingfacts, die er zorg voor dragen dat er geen slechte artikelen op hun website komen te staan. Deze websites hebben bij Google al een goede reputatie opgebouwd. Wanneer je een artikel voor (bijvoorbeeld) Frankwatching schrijft, komt er een link naar je website of bedrijf bij het artikel te staan. Ik denk persoonlijk dat dit nooit bestraft zal worden, omdat het vaak artikelen zijn waarvoor echt “research” is gedaan en niet puur geschreven voor de backlink.

Conclusie

Waarschijnlijk kan het weinig tot geen kwaad om gebruik te (blijven) maken van artikelwebsites. Wel zal Google die websites steeds vaker herkennen en minder waarde hechten aan de links vanaf die websites.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *