SEO tools van Google

Google heeft veel tools voor webmasters die erg nuttig zijn. Statistieken bekijken, zoekwoorden zoeken, trends bekijken en zelfs je SERP’s bekijken. In dit artikel vind je een overzicht van de beste SEO tools van Google.

Google Analytics

Google Analytics is een dienst waarmee je uitgebreide statistieken van je website of zelfs mobiele app kunt bekijken. Google Analytics is gratis te gebruiken en je kunt je Google Analytics profiel koppelen met bijvoorbeeld Google AdWords of Google AdSense. Het wordt voornamelijk gebruikt om het aantal bezoekers te tellen, maar de mogelijkheden zijn eindeloos. Je kunt bijvoorbeeld bijhouden hoe vaak er op een bepaalde link wordt geklikt, of hoe lang bezoekers op een bepaalde pagina zitten.

Google Analytics is ook handig om te controleren waar je verkeer vandaan komt en via welke zoekwoorden. Door het te koppelen met AdWords worden deze statistieken nog uitgebreider. Google Analytics heeft ook een functie genaamd “Real Time Analytics”. Hiermee kun je live zien of er bezoekers op je website zitten en waar ze vandaan komen.

Naar Google Analytics

Webmaster Tools

Webmaster Tools is een dienst van Google die je een kijkje geeft in de wereld van Google zelf. GWT geeft je inzicht in wat Google van je website vindt en hoe Google je website ziet. Met Webmaster Tools kun je bijvoorbeeld aangeven waar de XML sitemap en het robot.txt bestanden zich bevinden. Je kunt ook je backlinks bekijken en url-wijzigingen doorgeven. Stel je verandert een pagina van www.domein.nl/vraag-om-aandacht in www.domein.nl/vraag-aandacht. Dit kun je aan Google vertellen via Google Webmaster Tools.

Er is nog meer mogelijk met GWT. Zo kun je zien naar welke pagina op je website jij veel verwijst en welk woord vaak voorkomt op een bepaalde pagina. Google geeft ook mogelijke crawlfouten aan en jij kunt een pagina ophalen als Google, om te zien hoe Google jouw pagina ziet.

Naar Google Webmaster Tools

Keyword Planner

De AdWords Keyword Planner (voorheen Keyword Tool) is erg handig om te bepalen op welke zoekterm het slim is om op te adverteren of optimaliseren (meer over zoekwoordonderzoek). Als je een nieuwe pagina gaat maken, kun je de tool ook gebruiken om te zoeken naar de zoekwoord combinatie om je op te focussen. Wil je een nieuwe website maken over een bepaald onderwerp maar weet je niet of er zoekvolume is? Door de Keyword Planner te gebruiken kun je dit oplossen. Je kunt ook zien of er veel concurrentie is op een bepaald zoekwoord en wat de geschatte CPC is.

Naar de Keyword Planner

Google Trends

Google Trends – voorheen Google Insights – is een tool waarmee je kunt zien hoe populair een bepaald onderwerp is in een bepaalde tijd in een bepaald gebied. Je kunt dus heel gericht zien of iets populair is en dat is waar veel mensen al een lange tijd op wachten.

Leuk om te zien: Google heeft een overzicht gemaakt van de Trends van 2013: Google Zeitgeist 2013.

Naar Google Trends

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *