Pagerank

Pagerank is Google’s methode om de populariteit van je website te meten. Hoewel pagerank steeds minder belangrijk wordt, vinden veel webmasters het nog altijd een handig hulpmiddel.

Wat is Pagerank?

De Pagerank zoals wij hem kennen is eigenlijk niet de échte pagerank. De pagerank die wij kunnen zien is namelijk de Toolbar Pagerank. De toolbar Pagerank is ooit door Google gemaakt om webmasters iets meer inzicht te geven in hoe hun website het doet. Toolbar pagerank loopt van 0 tot een maximum van 10. Het verschil tussen pagerank 9 en pagerank 10 is echter net zo groot als het verschil tussen pagerank 0 en 9. Onderstaande afbeelding geeft je hier een beter beeld. Je ziet dat Pagerank 9 zich precies halverwege de “Pagerank-berg” bevindt.

Pagerank 0 tot en met 10 (klik voor groter)

Hoe achterhaal ik wat mijn Pagerank is?

Als je wilt zien wat de Pagerank van een bepaalde pagina is, zijn er duizenden tools waarmee je dat kunt achterhalen. Zo is er bijvoorbeeld prcheck.nl.

Als je echter – zoals ik – op iedere website die je bezoekt snel even wilt zien wat daarvan de Pagerank is, kun je ook een extensie downloaden voor Google Chrome. Zoek in de Chrome Webstore op “Pagerank” en download de extensie genaamd “Pagerank Status”. Als je op dit moment Chrome gebruikt, klik dan hier.

Pagerank Status geeft aan dat Nu.nl pagerank 7 heeft. (klik voor groter)

Toolbar Pagerank en echte Pagerank

Hierboven legde ik uit wat Toolbar Pagerank is en hoe je achterhaalt welke Pagerank een website heeft. Het algoritme dat Google intern gebruikt heet echter ook Pagerank. Hierover maakt Google maar weinig bekend. Wel weten we dat de cijfers daar ieder uur, of zelfs iedere minuut veranderen en dat het niet van 0 tot 10 loopt, maar vele malen uitgebreider is.

De Toolbar Pagerank die wij te zien krijgen is dus een momentopname, en wordt slechts af en toe geüpdatet (Pagerank Update). Vaak is de Pagerank die wij zien dus geen juiste afspiegeling van de daadwerkelijke populariteit van een website.

Toch willen veel webmasters een hoge Pagerank, met als doel: linkverkoop. Google is hier natuurlijk fel op tegen, maar kan vaak maar moeilijk bewijzen dat er voor een link betaald is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *