Kampt Expedia met een “Penguin penalty”?

Volgens Search Engine Land heeft Expedia.com, één van de grootste websites voor het boeken van vluchten en hotels, te maken met een Penguin Penalty (meer over Google Penguin?).

Volgens Search Metrics krijgt Expedia nu zo’n 25% minder bezoekers uit Google dan vóór de (eventuele) penalty (klik).

Expedia’s “Search Visibility” volgens Search Metrics (klik voor groter)

 

Waarom een Penguin penalty voor Expedia?

Expedia is een grote klant van Google. Jaarlijks geeft Expedia een kleine dertig miljoen dollar uit aan Google Adwords. Hiermee zijn ze na Booking.com (veertig miljoen per jaar) de vakantie-site met het grootste Adwords-budget.

Waarom zou Google een grote klant – die 30 miljoen per jaar betaalt – een “penalty” geven?

Volgens NenadSEO.com maakt Expedia op grote schaal gebruik van linkschema’s en artikelmarketing. Voor minstens drie belangrijke zoekwoorden zijn duizenden artikelen gevonden met links naar Expedia:

  • Cheap flights
  • Car rental
  • Cheap tickets

Net als veel andere webmasters, schreven de SEO-mensen van Expedia een nutteloos artikel en plakten daar een link in naar de Expedia-website met als anchortekst één van bovenstaande keywords.

Om een voorbeeld van zo’n artikel te zien, verwijs ik je nogmaals door naar het artikel van nenadseo.com. Inmiddels is de link uit het artikel weggehaald, maar er is gelukkig nog een screenshot beschikbaar.

Meer

Ook in het nieuws is de mogelijke Penguin penalty van Expedia niet onopgemerkt gebleven. De aandelen Expedia schoten naar beneden vanwege de zorgen over het organische zoekverkeer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *