10 kickass conversie tips om je leads te verhogen

Vaak genoeg zie ik het gebeuren. Ondernemers die duizenden euro’s online besteden om bezoekers naar hun website te sluizen. Met vaak als resultaat dat ze weinig tot geen leads binnen krijgen via hun website. Bijna weggegooid geld al zeg ik het zelf.

Deze week heb ik Tadeusz  van Conversieheld gevraagd om 10 optimalisaties tips te delen voor het verbeteren van je lead generatie. Deze tips zijn vooral gericht op een dienstvelendende website. Mocht je een webshop hebben en daar meer tips voor ontvangen dat kan je altijd een kijkje nemen op conversieheld.nl.

1) Voeg aan elke pagina een Call to Action toe.

Ik kom het nog te vaak tegen. Website waar geen duidelijke Call to Action opstaat (of te veel Call to Actions). Mijn eerste advies is daarom ook eigenlijk; denk goed na over het doel van je site. Meestal wil je dat klanten contact met je opnemen. Maak dit dan ook de enige en belangrijkste taak van je website. Gebruik gewoon grote knoppen die opvallen met daarin de tekst. Neem contact op of Vraag een gratis kennismakings gesprek aan.

2) Structuur, opmaak en overzicht

Zorg ervoor dat je pagina’s rust uitstralen. Dat betekent: niet te veel tekst, niet te veel afbeeldingen en knoppen, voldoende witruimte, de juiste verhouding tussen de elementen en zeker geen knipperende en bewegende gif-animaties. Hoe rustiger de opmaak van de pagina’s en alinea’s, des te meer kans dat de bezoeker goed leest, geïnteresseerd raakt en ‘verder klikt’.

Ben je zelf geen professionele vormgever? Besteed het werk aan je website dan uit aan een webdesigner die dagelijks bezig is met dit soort zaken. Het kost inderdaad wat, maar dat verdien je later weer terug door meer conversies via je website.

3) Houd contact formulieren zo kort en simpel mogelijk

We willen allemaal zo snel mogelijk klaar zijn met onze taak. Dus hoe meer vragen je stelt, hoe minder mensen het formulier invullen. Dus, wil je meer conversies? Strip dan zo veel mogelijk velden uit je formulier en houd ‘m kort. Merk je dat je (te) veel onzinnige aanvragen krijgt? Dan kan je je formulier iets uitbreiden om ervoor te zorgen dat alleen de serieuze bezoekers contact opnemen.

4) Bouw vertrouwen op door het gebruik van reviews

Je kan de conversie op je website makkelijk verhogen door reviews van jouw klanten te verzamelen en deze op je website te plaatsen. Zorg er daarbij voor dat je ook de negatieve reviews laat zien. Dit laat zien dat je eerlijk en transparant bent. Indien de reviews overwegend positief zijn zal dat direct leiden tot meer conversies. Vergeet niet je klanten te vragen om ook daadwerkelijk een review te plaatsen via bijvoorbeeld Facebook of Google.

5) Voeg een live chat toe

Livechat is niet alleen een servicekanaal. Je kunt het ook zien als een lead generatie kanaal. Het is snel, gemakkelijk en behulpzaam en je kunt er direct willekeurige vragen mee beantwoorden, waardoor eventuele frustraties van een bezoeker worden weggenomen. Vaak genoeg heb ik meegemaakt dat klanten sneller een bestelling plaatsen via een site met een goede live chat.

6) Verwijder sliders en bewegende foto’s uit de header

Mooie bewegende headers zijn mooi. Ze zijn speels en bieden wat afwisseling aan op je website. En toch raad ik het af om je website te voorzien van een grote foto slideshow in de header. Uit diverse onderzoeken is namelijk gebleken dat een grote header slideshow direct zorgt voor een lagere conversie. Plaats bij voorkeur een rustige afbeelding die vast in de header staat, puur ter illustratie en ondersteuning van de content.

7) Richt alle content op je markt en doelgroep

Zorg ervoor dat je de content altijd afstemt op je doelgroep. Houd daarbij rekening met de fase waarin je toekomstige klant zich bevindt. Iemand die nog onderzoek doet naar een probleem (awareness fase) heeft behoefte aan andere informatie dan iemand die al oplossingsgericht onderzoekt (consideration fase) of een specifieke oplossing gaat kiezen (decision fase).

Op het moment dat je content beter resoneert met de behoefte(n) van je doelgroep, vergroot je de kans op conversie. Vergeet uiteraard niet te kijken naar het zoekgedrag van je doelgroep.

8) Maak je site zo snel mogelijk

Niets is zo frustrerend als een langzame website. Lange laadtijden zijn funest voor je conversieratio. Bezoekers wachten gemiddeld 3 seconden voordat ze de webpagina verlaten. Probeer daarom de content binnen 1 à 2 seconden op het scherm van je bezoekers te tonen.

9) Ontwikkel landingspagina’s voor specifieke onderwerpen en thema’s

Kies populaire onderwerpen en schrijf daar een goede tekst voor. Verwerk daarin krachtige call to actions naar merken, categorieën of specifieke producten.

10) Lever de juiste website beleving

Het verhogen van de conversie begint vaak met een unieke website die maatwerk levert. Probeer het design, de huisstijl en navigatie precies af te stemmen op de wensen van de klant. Ben je bijvoorbeeld een coach? Dan spreekt een simpel, vlot, en strak design waarschijnlijk aan. Een computerdienst die bijvoorbeeld computers en andere technologische apparatuur verkoopt, doet er verstandig aan om ook gedetailleerde productspecificaties en vergelijkingen tussen diverse modellen te presenteren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *