Marktaandeel van verschillende zoekmachines (eind 2013)

In Nederland gebruikt bijna iedereen Google. Wanneer we het in Nederland over SEO hebben, hebben we het eigenlijk ook altijd over Google. Dat is terecht, want als je website zich op de Nederlandse markt richt is Google natuurlijk de zoekmachine om voor te optimaliseren.

Maar hoe zit dat in andere landen?

Verenigde Staten

In de VS is Google – net als in Nederland – de grootste. Zo’n 67 procent van alle zoekopdrachten in de VS wordt via Google gedaan. Voorheen was dat Yahoo, dat het in de VS nu met 11 procent moet doen. Een zoekmachine die erg groeit in de Verenigde Staten is Bing. Bing is de zoekmachine van Microsoft die in 2009 gelanceerd werd. Het doel van Microsoft met Bing was om de “Google-gewoonte” te doorbreken. Microsoft en Google zijn nu dus ook concurrenten op het gebied van zoeken op het internet.

Zoekmachinegebruik in de Verenigde Staten (augustus 2013)

Nederland

In Nederland is Google de absolute nummer één. Onderstaande cijfers zijn van toepassing op het vierde kwartaal van 2013.

Zoekmachine Desktop Smartphone Tablet
Google 93,31% 98,33% 98,47%
Bing 3,76% 0,23% 0,7%
Yahoo! 0,8% 1,27% 0,62%

Bron: gs.statcounter.com

Aan de hand van de cijfers is het duidelijk dat Google in Nederland de dienst uitmaakt. Op desktop-computers wordt ruim 93 procent van de zoekopdrachten via Google uitgevoerd. Op smartphones en tablets ligt dit percentage nog hoger; rond de 98 procent.

Bing wordt in Nederland door 3,76 procent gebruikt op desktop-computers, maar op smartphones en tablets bijna niet. De verklaring hiervoor is dat veel Nederlanders op desktop-computers waarschijnlijk Internet Explorer gebruiken met als startpagina “Bing”. Op hun smartphone en tablet (veelal Android, van Google, en iPhones en iPads) is Google bijna altijd de standaard zoekmachine.

Europa

De cijfers van heel Europa zijn vergelijkbaar met die van Nederland. Google heeft ruim 90 procent en op smartphones en tablets respectievelijk 96 en 95 procent.

Bing heeft bijna 3 procent van de zoekopdrachten en Yahoo volgt op nog geen 2 procent. Op een vierde plaats vinden we Yandex1 met 1,39 procent van de zoekopdrachten in Europa.

Conclusie

Het is duidelijk dat we ons in Nederland gerust op Google kunnen richten. Wanneer je echter voor de Amerikaanse markt optimaliseert, is het geen slecht idee om ook rekening te houden met Bing en Yahoo.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *