20 SEO tips

SEO is een zeer uitgebreid onderwerp en er zijn heel erg veel boeken en artikelen over geschreven. Het is meer dan logisch dat je af en toe de draad even kwijtraakt en voor het overzicht vind je hier 20 SEO tips. Deze tips worden kort toegelicht onder de lijst.

Klik op de tip waar je meer over wilt weten om naar de toelichting te gaan!

20 SEO tips – lijst

  1. Denk na over goede zoektermen
  2. Zorg dat je zoekterm in de URL te vinden is
  3. Besteed aandacht aan de meta title en description
  4. Gebruik de zoekterm in tussenkoppen
  5. Voorzie je afbeeldingen van een alt tag
  6. Verspreid je zoekterm over de hele pagina
  7. Zorg voor voldoende content
  8. Maak gebruik van interne linkbuilding
  9. Hernoem afbeeldingen (img8123123.jpg –> boom.jpg)
  10. Deel via social media (en sta dit toe!)
  11. Zorg voor een snelle laadtijd
  12. Voorkom ‘broken links’ (404 errors)
  13. Varieer anchorteksten
  14. Maak je eigen inhoud, kopieer niet
  15. Vraag mensen een reactie te plaatsen
  16. Focus je niet teveel op pagerank
  17. Kwaliteit boven kwantiteit backlinks!
  18. Schrijf voor de bezoeker en niet voor google
  19. Pas oude artikelen aan
  20. Gebruik Google Analytics

1. Denk na over goede zoektermen

Een goed begin is het halve werk. Het is handig om precies te weten op welke zoekwoord combinatie je jezelf wilt focussen, dat maakt alles makkelijker (schrijven, URL kiezen, tags, meta gegevens, etc.). Doe goed onderzoek naar de beste zoekwoord combinatie, maar zorg dat het haalbaar is. Hoe specifieker de combinatie van zoekwoorden, des te groter is de kans dat jij in de top 3 komt. Het is moeilijker om te scoren op ‘Nieuws Nederland’ dan op ‘Nieuws Noord-Groningen’. Goed zoekwoordonderzoek kan je veel bezoekers opleveren!

2. Zorg dat je zoekterm in de URL zit

Google op een willekeurige term en ervaar het zelf: (bijna) elke pagina die hoog scoort in de Google zoekresultaten heeft de combinatie zoekwoorden die jij hebt ingetypt in de URL zitten. Het is belangrijk dat de zoekwoorden in de URL te vinden zijn. Tussenwoorden (en, tot, met, etc.) kun je het beste weglaten: hoe korter, hoe beter. Houd het simpel en zorg dat je niet te vaak het zoekwoord in de URL stopt. Als jij een website over iPhones hebt, je domeinnaam is www.iphone.nl en je wilt een pagina maken voor het kopen van de iPhone 5S, moet je het niet zo doen: www.iphone.nl/iphone-kopen/iphone-5s/iphone-5s-kopen. Google zal merken dat je het forceert en jij kunt vervolgens gestraft worden.

3. Besteed aandacht aan de meta title en description

 

De meta title en description zijn niet alleen van belang voor Google, maar ook voor de lezer! Zorg voor een pakkende meta title (met je zoekwoord combinatie) en een sterke meta description, waar je ook je zoekwoorden in verwerkt. Maximaal 2 keer in de title en maximaal 3 keer in de description. Prikkel de lezer om naar jouw website te gaan, ook al sta je niet op plaats één. Mensen die op Google naar iets zoeken, vergelijken in een oogopslag de top drie en klikken vervolgens verder. Zorg dat de bezoeker voor jou kiest!

4. Gebruik de zoekterm(en) in tussenkoppen

Tussenkoppen zijn belangrijk voor het organiseren en indelen van je pagina. De tussenkoppen die Google kan lezen zijn H1, H2, H3, H4, H5 en H6. De H1 tussenkop moet maar één keer voorkomen. Dit is de belangrijkste hint aan Google om te vertellen waar de pagina over gaat. Gebruik de H1 tag goed (vaak de titel van je pagina) en controleer of je er maximaal één per pagina hebt. De H2 tussenkop kun je een aantal keer laten voorkomen en maak hier dan ook gebruik van. Verwerk je zoekterm(en) in de tussenkoppen, maar overdrijf het niet. De H3, H4, H5 en H6 tussenkoppen worden minder gebruikt en hebben ook een lagere prioriteit, maar het kan geen kwaad om een paar H3 tussenkoppen in je tekst te verwerken met de zoekwoorden erin verwerkt.

5. Geef afbeeldingen een alt tag

De alt tag is in één woord waar de afbeelding over gaat, belangrijk dus. Afbeeldingen worden door Google gebruikt om het onderwerp van je pagina in te schatten, net als de kwaliteit van de pagina. Gebruik afbeeldingen en verwerk ze mooi uitgelijnd in de tekst. Geef ze zowel een titel als een alt tag mee.

6. Verspreid je zoekterm over de pagina

De verspreiding van je zoektermen is belangrijk, maar het wordt vaak niet goed uitgevoerd. Zorg dat je tussen de 2% en 3% zoekwoord hebt. Een tekst van 100 woorden heeft dus tussen de 2 en 3 keer het zoekwoord, verspreid over de tekst. Er is echter een verschil tussen de 2% – 3% in de eerste paragraaf en in de rest van de tekst niet meer en het verspreiden van de zoekwoorden. Google leest de hele tekst door en daarom is het belangrijk dat het zoekwoord in elk stukje wel een keer te vinden is. Zorg dat je niet meer dan 3% zoekwoord combinatie hebt en zorg dat het zoekwoord waar je op gevonden wilt worden minstens één keer in de laatste paragraaf voorkomt.

7. Zorg voor voldoende content

Elke pagina zou minstens 300 woorden moeten bevatten, met zo’n 2% – 3% zoekwoord. Als je tekst 300 woorden heeft, moet je dus minstens 6 keer het zoekwoord noemen en maximaal 10 – 12 keer. Pagina’s met minder dan 300 woorden doen het over het algemeen minder goed in de zoekresultaten. Te veel woorden is ook niet goed: maximaal 1500 woorden is een goed plafond.

8. Maak gebruik van interne linkbuilding

Linkbuilding is een belangrijk aspect als het om SEO gaat en het verkrijgen van backlinks van relevante websites zeker. Toch kun je met interne linkbuilding al een heel eind komen, zeker als je het op de juiste manier toepast. Gebruik verschillende anchorteksten en link vanaf verschillende (relevante) pagina’s. Het is ook belangrijk dat je niet teveel links op een pagina plaatst; dat is ook de reden dat zogeheten ‘linkpartner’ pagina’s niet (meer) werken. Tip: met deze backlink tool kun je bijhouden hoeveel backlinks je hebt.

9. Hernoem afbeeldingen

Afbeeldingen worden door Google bekeken en hierbij worden de title, alt-tag en bestandsnaam meegewogen. Zorg dat je de bestandsnaam aanpast naar het onderwerp van de foto en beschrijf dat in zo min mogelijk woorden. Laat tussenwoorden als ‘en’, ‘tot’, ‘als’, ‘voor’ weg en gebruik voor een spatie een ‘-’ in plaats van een ‘_’. Voorbeeld: hernoem ‘IMG8219_912938_123741.jpg’ naar ‘samsung-ea9382hb.jpg’ (als het om een Samsung tv gaat).

10. Deel via social media (en sta dit toe!)

Social media worden steeds zwaarder meegewogen door Google en dit zal de komende jaren alleen maar toenemen. Niet alleen Facebook en Twitter, maar ook Google+ is belangrijk. Heb je een nieuw artikel gepubliceerd, plaats het dan gelijk even op deze drie netwerken met een link naar het artikel. Zo heb je direct drie backlinks, aandacht op social media én potentieel verkeer! Het is ook slim om ‘share’ buttons in te bouwen en onder je artikel te plaatsen, zodat bezoekers het kunnen delen (weer een backlink, aandacht op social media & potentieel verkeer!).

11. Zorg voor een snelle laadtijd

Google heeft meerdere malen bekend gemaakt dat de laadtijd van de pagina van belang is voor de positie in de zoekresultaten. Een (te) hoge laadtijd is niet alleen nadelig voor je website in de zoekresultaten, maar ook voor de bezoeker. Verlaat de bezoeker je website al snel, dan is de kans groot dat deze niet meer terugkeert. Je bounce rate stijgt en ook dat merkt Google. Wil je meer lezen over het verlagen van je laadtijd, lees dan ons artikel over paginasnelheid.

12. Voorkom ‘broken links’ (404 errors)

Google wilt het de bezoeker zo fijn mogelijk maken op de website waar de bezoeker wordt heen gestuurd. Google controleert dus eerst of het wel echt prettig is op de betreffende website. De laadtijd wordt bekeken, het aantal kwalitatieve backlinks wordt bekeken, maar de broken links worden ook bekeken. Broken links zijn links die doodlopen, op een 404 error pagina uitkomen. Dit zorgt voor frustratie bij de bezoeker en dus bij Google. Er zijn verschillende WordPress plugins die de broken links van je website kunnen detecteren. Heb je geen WordPress website? Niet getreurd: één zoekopdracht op Google (“broken link checker”) levert je tientallen websites op die de broken links detecteren. Maak hier gebruik van en voorkom 404 errors!

13. Varieer anchorteksten

Het geldt voor zowel interne linkbuilding als voor externe linkbuilding: varieer anchorteksten! Dit is erg belangrijk omdat het simpelweg niet realistisch is dat je 40 links hebt naar één pagina met exact dezelfde anchortekst. Google zal dit opmerken en zal merken dat je zelf aan de gang bent gegaan met linkbuilden (wat niet natuurlijk is). De volgende stap is (hoogstwaarschijnlijk) een penalty. Wil je meer informatie over het variëren van anchorteksten, lees dan ons artikel over linkbuiding.

14. Maak je eigen inhoud, kopieer niet

Ik kan dit niet vaak genoeg zeggen: kopieer geen content van andere websites! De kans is bijna 100% dat je een penalty krijgt omdat dit in de ogen van Google de zwaarste vorm van bedrog is. Je kunt er jaren last van hebben; Google vertrouwt je website niet meer en de domeinnaam kan nutteloos worden. Als je teksten ontvangt van iemand anders, is het aan te raden dat je eerst controleert of ze niet van internet zijn gehaald. Je kunt niet uitleggen aan Google dat je het niet wist; dat is je eigen verantwoordelijkheid.

15. Vraag mensen een reactie te plaatsen

Heb je een blog (aanrader!) op je website, dan is het slim om mensen vragen een reactie achter te laten. Prikkel de lezer door te eindigen met een uitdagende zin of een vraag. Elke reactie is nieuwe content (meer woorden relevant aan het onderwerp) en een nieuwe update. Op deze manier ziet Google dat je oude artikelen toch actueel zijn en blijven, wat een positieve invloed kan hebben op je positie in de zoekresultaten van Google. Reacties zijn daarnaast ideaal om je blog levend te houden. Zorg echter wel dat je de discussies in de gaten houdt: jij bent verantwoordelijk voor de content op je website.

16. Focus je niet teveel op pagerank

Pagerank is niet meer belangrijk, zeker niet voor je positie in de zoekresultaten. Focus je niet teveel op de pagerank van een bepaalde pagina. Een relevante backlink vanaf een pagina met PR 1 is beter voor je positie in de zoekresultaten van een niet-relevante link vanaf een pagina met PR 3. Een link vanaf een pagina met PR 3 is alleen goed voor je pagerank zelf, maar daar heb je niets (meer) aan: het is onduidelijk of er nog pagerank updates komen.

17. Kwaliteit boven kwantiteit backlinks

 

Linkbuilding is erg belangrijk en er zijn verschillende linkbuilding technieken. Vroeger ging het meer om de kwantiteit van de backlinks: een pagina met veel backlinks van andere websites scoorde vaak gemakkelijk hoog in de zoekresultaten. Tegenwoordig gaat het veel meer om de kwaliteit van de backlinks. Eén relevante, kwalitatief goede backlink is veel krachtiger dan tien niet relevante backlinks. Zorg voor een goede anchortekst en ga ook aan de slag met interne linkbuilding. Hoe krijg ik backlinks naar mijn website?

18. Schrijf voor de bezoeker en niet voor Google

Hoewel het logisch klinkt, vergeten veel mensen dit vaak. Google wilt niets liever dan eerlijke, voor de bezoeker geschreven, unieke content. Rare zinnen om zo vaak mogelijk je zoekwoord in de tekst te laten voorkomen, daar is Google niet zo’n fan van. Schrijf voor de bezoeker en niet voor Google. Liever 100 woorden extra om je punt duidelijk te maken, dan rare zinnen met veel zoekwoorden. Blijf ten alle tijden onder de 3% (soms 4%) grens!

19. Pas oude artikelen aan

Een website met honderden artikelen kan vaak veel meer bezoekers hebben dan er dagelijks komen. Google wilt relevante inhoud tonen aan de mensen die zoeken naar iets en nieuwer is relevanter, volgens Google. Als jij een artikel van een jaar oud eventjes update heb je kans dat je weer in de top 3 komt te staan. De links in dat artikel krijgen dan weer meer kracht en zo je andere pagina’s ook. Kortom: doen! Oude artikelen promoten op social media kan ook geen kwaad.

20. Gebruik Google Analytics

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen… Maak gebruik van Google Analytics (of andere statistieken software)! Zonder statistieken weet je niet of je technieken zin hebben en weet je niet welke zoektermen het goed en niet goed doen. Stel doelen in, track uitgaande links en nog veel meer. De mogelijkheden van Google Analytics zijn eindeloos en je kunt het vaak goed gebruiken. Er zijn nog meer SEO tools van Google die je goed kunt gebruiken als je een website hebt, zoals Google Webmaster Tools.

Zo! 20 SEO tips verder en een heleboel informatie samengevat in enkele regels. Wil je meer leren over SEO? Neem een kijkje op onze sectie SEO voor beginners. Je vindt er veel informatie over de basisprincipes van SEO, met uitgebreide uitleg.

Heb jij nog een handige SEO tip die je vaak gebruikt? Laat het ons weten in een reactie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *